Thursday, June 4, 2009

Nasib Ikan Guppy ku

Aku nak kongsi lagi satu peristiwa yang menimpa diriku 3 minggu yang lepas.
Petang tu aku pulang seperti biasa dari pejabatku. Seperti mana biasa setelah aku park kenderaan ku aku memberi makan ikan-ikan peliharaanku. Tak banyak ada 3 akuarium (pelbagai spesis ikan spt. goldfish, lampam emas dan kelisa) dan dua kolah air yang aku jadikan tempat pembiakan ikan guppy.
Aku menjadi hairan apabila aku dapati penutup kolah air tempat aku menempatkan ikan guppy terbuka. Bila aku dekati aku dapati ikan guppy yang beratus ekor ku pelihara hanya tinggal beberapa ekor sahaja. Ikan guppy yang ku bela ni jenis baka yang besar dan cantik sekali. Hampir setahun aku memeliharanya. Tak sangka pula bila dah membiak macam ni senang-senang je ada orang yang kebas. Ya lah mungkin silapku kerana kolah air itu aku letakkan diluar pagar rumah ku tapi selama ni takde pun kehilangan.
Setelah disiasat, jiran depan rumahku ternampak 3 orang budak (bukan dari kawasan perumahan ini) sedang asyik menangguk sesuatu dari kolah air ikan peliharaanku. Bila ditanya mereka menjawab yang tuan rumah membenarkan mereka mengambil ikan-ikan tersebut tanpa sedikit rasa ragu-ragu atau takut.
Bila difikirkan kembali .... berani betul-betul budak-budak sekarang malah bijak pula menipu. Sehingga jiran depan rumahku terkedu kerana percaya akan alasan budak-budak itu. Mulanya timbul jua rasa marah dan ingin mencari budak-budak itu tetapi memikirkan di mana aku nak cari sedangkan aku tak kenal mereka aku lupakan saja niatku. Tambahan pula silap aku jugak kerana meletakkan kolah air di luar pagar rumah ku. Tapi apa agaknya mereka buat dengan ikan guppyku yang beratus ekor itu.....

No comments:

Post a Comment