Thursday, June 4, 2009

Nilai seorang pelajar kolej

Minggu lepas.. sedang aku sibuk mengemas rumah sambil mendengar radio, aku diganggu dengan bunyi door bell rumahku. Mulanya aku malas nak layan kerana sangka ku mungkin kawan-kawan anak ku yang sering bertandan ke rumah menekannya. Tapi setelah berkali-kali ia terus berbunyi aku pun membuka pintu hadapan rumahku dan ternampak seorang pemuda menggalas beg sedang berdiri di luar pintu pagar rumahku. Bila dia perasan kelibatku pemuda itu terus memberi salam dan melangkah menghampiriku sambil menghulurkan tangan.
Sedetik itu terlintas dibenak fikiran ku agar aku tidak menyambut salam tangannya kerna bimbang akan kejadian yang tidak diingini.. manalah tahu kalau-kalau dia guna ilmu pukau dan terus masuk ke dalam rumah dan.. Pemuda itu nyata perasan akan ketidak selesaan ku lalu menjelaskan bahawa beliau adalah pelajar kolej berasal dari Sarawak dan sedang belajar di salah sebuah kolej di Kuantan. Buat masa ini beliau sedang bercuti sempena cuti penggal kolejnya dan bertandan ke sini untuk menjual sedikit barangan bagi menampung keperluannya. Pemuda itu mengeluarkan beberapa barangan dari beg galasnya yang mana kebanyakkan nya adalah berupa pewangi kereta dan rumah. Pada mulanya aku menolak dengan memberi alasan bahawa aku telah memiliki pewangi tersebut.. namun pemuda itu terus merayu kononnya ia memerlukan perbelanjaan tambahan bagi beliau untuk membeli tiket kapalterbang untuk pulang ke kampong.
Melihat pada wajahnya yang agak kudus aku menghulurkan wang RM 10.00 bagi harga pewangi yang ditawarkan itu. Dengan ucapan terima kasih beliau terus berlalu dari situ.

Petang semalam.. Aku sedang mengangkat kain di jemuran sambil anak bongsuku bermain skuter mainannya di halaman depan rumahku. Tiba-tiba anakku memanggilku katanya ada seorang anak muda hendak ketemu dengan ku. Aku terus ke laman dan mendapati seorang pemuda juga menggalas sebuah beg sedang berdiri di depan pagar rumahku. Sambil menjawab salamnya aku bertanya apa tujuan pemuda tersebut. Katanya beliau adalah seorang pelajar kolej yang sedang menuntut di salah sebuah kolej di ibu kota dan sedang bercuti penggal. Berasal dari Sabah dan berada di sini bersama-sama kawannya untuk menjual sedikit barangan bagi menampung keperluan perbelanjaannya. Beliau terus menunjukkan beberapa keping kaset dan buku agama yang nilainya dalam lingkungan RM 15.00.
Pada mulanya aku menolak untuk membelinya dengan alasan buku-buku tersebut telah banyak dalam simpananku namun anak bongsuku terus meminta agar aku membelinya kerana tertarik dengan ilustrasi kartun yang ada pada kulit bukut tersebut. Aku pun membayar RM 10.00 untuk buku tersebut tanpa kaset..

Hari ini... 5.30 petang aku sedang berehat di set kerusi batu di depan rumahku sambil berbual dengan anak ku yang baru saja bermula cuti persekolahannya. Tiba-tiba aku di sapa oleh seorang pemuda yang menggalas sebuah beg kanvas berwarna hijau. Sekilas pandang aku dah boleh agak tentu pemuda ini mempunyai agenda yang sama seperti pemuda-pemuda sebelum ini. Ternyata tekaan ku tepat sekali. Kali ini dia menjual pewangi manik berwarna-warni dengan nilai RM 10.00 untuk 3 bungkus. Aku memandang wajahnya buat seketika.. menjadi ia serba salah.. Aku menceritakan kepada pemuda ini tentang peristiwa yang serupa yang aku alami sebelum ini. Beliau menunjukan rasa terkejut dan menyatakan beliau tidak ada hubung kait dengan mereka. Aku pun terus bertanya padanya apakah tujuan sebenar disebalik semua tindakan mereka. Pemuda itu tergamam dan berubah airmukanya.. Sekonyong itu rakannya yang seorang lagi datang menghampiri dan turut mendengar pertanyaan ku yang ku ulang buat kedua kalinya.. Pemuda itu nampak gelisah dan terus bertanya padaku sama ada aku ingin membeli pewangi itu atau tidak... aku tetap dengan pendirianku memohon penjelasan dari pertanyaan ku itu.. Melihat mereka terus membisu aku pun mengeluarkan duit RM 10.00 dan menghulurkan kepadanya.. tak ape ambillah duit ini kalau kamu memerlukannya tapi aku pinta agar mereka memikirkan semula persoalan yang aku kemukakan itu tanpa memgambil pewangi yang dihulurkan padaku........

No comments:

Post a Comment