Sunday, June 7, 2009

Jangan anggap semua orang tahu...

Tiga hari lepas aku berkunjung ke Setiu bersama anak lelaki untuk melihat dan merasai suasana di mana isteriku berkerja dan bercadang untuk bermalam di Lembah Bidung tempat isteriku menginap. Sebelum aku meninggalkan kediaman ku aku sempat meninggalkan pesan kepada salah seorang anak jiranku yang sedang belajar di tingkatan enam atas agar dapat membantuku memberikan makan ikan-ikan peliharaan ku di dalam akuarium dan membuka switch lampu di halaman rumah ku. Setelah menunjuk cara bagaimana nak memberi makan dan di mana nak di tekan switch lampu aku pun bertolak ke Setiu lebih kurang pukul 11.00 pagi.

12.30 p.m. ...........Aku berhenti sekejap di Kelulut untuk makan laksa kuah masak kegemaranku manakala anak lelaki ku makan nasi putih bersama ayam masak sup. Setelah habis makan laksa aku makan pula sebiji telur rebus sambil menunggu anakku menghabiskan nasinya. Entah mengapa kelihatan anak lelaki tidak berselera untuk makan.. katanya dah kenyang. Mungkin perutnya masuk angin kerana dari pagi belum makan.
2.00 p.m. ... Aku tiba di Lembah Bidung disambut gembira anak bongsuku yang berada bersama kedua-dua kakaknya. Sebelah petangnya kami ke pantai Merang bermain layang-layang serta menikmati angin Laut China Selatan. Ramai juga pengunjung yang datang bersiar-siar hari itu. Lewat petang kami singgah di sebuah kedai makan menikmati roti canai dan mee hailam. Quite a good taste.. ok la.. Harganya pun boleh tahan ... murah.. berbeza dengan harga di Pekan Kerteh.
Besok paginya aku ke sekolah tempat isteriku bertugas untuk memeriksa status internet di sana. Setelah di semak ternyata wireless routernya rosak dan laporan susulan dibuat kepada pihak yang berwajib. Seperti yang dijanjikan sebelah petangnya kami singgah ke Taman Tamadun Islam dalam perjalanan pulang ke Kerteh. Seronok sekali anak-anak ku berkunjung ke sana sambil melihat monumen-monumen tentang pembangunan Islam walaupun diakhir kunjungan hujan turun dengan lebatnya.
10.40 malam.... Aku tiba di kediamanku di Kerteh. Setelah hampir semua barang-barang di bawa masuk ke dalam rumah aku terus menghampiri akuarium ikan peliharaanku. Terkejut aku dibuatnya apabila aku dapati air di ketiga-tiga akuarium ikanku kelihatan keruh. Beberapa ekor ikan lapam mas dan gold fish aku kelihatan timbul dipermukaan air. Setelah penutup akuarium dibuka aku dapati biji-biji makanan ikan penuh timbul di atas air. Aku cepat-cepat mengalih ikan-ikan yang hidup ke dalam bekas lain dan terus menukarkan air di ketiga-tiga akuarium yang tercemar itu. Hampir 2 jam baru selesai dan sejumlah 15 ekor ikan mati dan 14 ekor lagi dapat diselamatkan.
Rupa-rupanya anak jiran aku itu tidak tahu selok belok tentang memelihara ikan. Dia menuang hampir sebotol makanan ikan di ketiga-tiga akuarium ku itu. Katanya dengan berbuat demikian dia tak perlu memberi makan banyak kali. Jimat masa dan tenaga.
Adui... apa nak buat, nak salahkan dia semata-mata silap aku juga kerana menganggap beliau mungkin tahu apa perlu dibuat .. tapi ... tanggong sendirilah..

3 comments:

  1. Allah...cian guh... memang mudoh benor budak tu pikir.. hehehe.. banyok gok tu mati. nok wak gane, sapa mase ikan doh..huhuh....

    ReplyDelete
  2. sapela tu eh.balik umah aritu,takde dgr pun org cte psl nie.hehe..

    ReplyDelete
  3. gaya orang muda kini berpikir.. Kesabaran x ada..

    ReplyDelete